vrijdag 25 december 2015

Kerst

Kerst in het nieuwe appartement in de Grote Stad.
Het weer is zacht, een beetje mistig en de zon slaagt er niet in om door te komen. De parken en de tuin zijn modderig en FD hebben zwarte pootjes en onze halvloer dus ook.
Het huis is heerlijk, ik voel me helemaal thuis. P nog niet, niet dat hij het niet leuk vindt hoor, maar ik ben blijer. Het buurtje is erg leuk, rustig en toch binnen 10 minuten in het Leven.

Ondanks de stad is het toch een dorps sfeertje, vooral onder de mensen met hondjes. We ontmoeten elkaar in de parken, op de stoepen en op straat. Het park vlakbij ons ligt in de Tabán en de hondenmensen in de Tabán hebben een eigen Facebook groep. Mededelingen over wandelingen, over hondjes die gevonden zijn, weggelopen, verdenkingen op gestrooid gif en gewoon heel veel foto's van spelende en wandelende honden.
Afgelopen week ontmoette P één van de dames met hond. Ze vertelde over de FB groep en over nieuwe boompjes die waren aangepland ter nagedachtenis aan overleden parkbezoekers. Vanmorgen liepen we in het park en bekeken de boompjes.
Bátor fája, Lizi fája, Ramszi fája, een mooi initiatief maar hopelijk lopen onze honden voorlopig nog te struinen door het park.

Vanmorgen toen we de deur naar het trappenhuis opendeden hing er een Kerst tasje aan de klink. Een bordje met eigengebakken moois en een Kerstkaartje van de familie boven ons. Net zo leuk als het platteland dus, net zo persoonlijk.

Kerst vieren we alleen en Oud en Nieuw met vrienden. Tussendoor nog een beetje werk en voor de rest lekker uitrusten, niks doen, het huis nog gezelliger maken en uiteraard de stad in.

Ik was al een tijdje niet in de stad geweest en afgelopen week zag ik weer allerlei nieuws. Naast de Basiliek is een Italiaans centrum geopend. Prachtig! Het is een combinatie van restaurant, delicatessenwinkel en een kookschool. Gelukkig was het beide keren dat ik er was heel erg druk, en niet met kijkers alleen maar ook met big spenders en proevers.

Ik wens alle lezers een heel plezierige Kerst en een geweldig Nieuwjaar!


Boom in de grote kamer
Één van de herinnerings bomen in ons park

Boompje in de hal
lekkere lunch bij de Italiaan
Leuk ingericht

en de wandboom

4 opmerkingen:

  1. Jullie ook fijne dagen en een goed en gezond 2016. Ook veel geluk en plezier in jullie nieuwe appartement.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja,dat P nog moet wennen begrijp ik wel: de energierekening...
    Kerstgroet, Michel.
    En ik begrijp jou Katinka, een heerlijk huis met voldoende ruimte voor al jullie mooie spullen en jullie zelf. Dan nog een buurtje dat vertrouwd aanvoelt: dat noem ik echt thuis!
    Kerstgroet, Barbara.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook deze fan van je verhalen en foto's wenst jullie fijne dagen toe en een gezond en spetterend 2016. Hartelijke groet vanuit het Noord-Oosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooi, gezond en gelukkig 2016 toegewenst.
    Wat Mi schrijft dacht ik eigenlijk ook. En wat Ba schrijft is ook helemaal waar.
    Maar wat hang Rudolf daar? Is hij echt? Is hij van jullie? Wel een lastige kapstok en ook een beetje hoog lijkt mij.
    Het eten ziet er fantastisch uit! En de winkel/restaurant/school ook. Mooie aanwinst en volgend jaar extra genieten.

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen